Arkiv

Admin

Sjekk Assurfossen søndag

10413359_10152738914555490_6022097613368648328_n

På grunn av mye nedbør, er det nå mulig å se den flotte Assurfossen, som sannsynligvis er Bjørndals største foss. Du finner fossen hvis du går brua over E6 og turveien forbi Myrer. Her kan du få med deg flere skikkelige severdigheter på én tur: jettegryte, dyregraver og Assurfossen.

Bjørndal John Westbye jobber med å lage flotte beskrivelser av interessante og barnespennende turer på Bjørndal og de nærmeste omgivelsene. om en liten smakebit på dette, presenterer han her muligeten av å se den flotte fossen i Assurdalen.

Med så mye vann som nå har kommet oppstår det nye attraksjoner. Assurfossen er ikke langt fra veien og hvis du finner tråkket fra veien er det veldig lett å gå inn til fossen. Anbefales. Og sjekk jettegryta og dyregravene på veien.

Beskrivelsen her henter noe informasjon fra en av toppturene til John, men denne er sterkt forkortet for å fokusere på fossen.

På kartutsnittet ser du hvor Assurfossen er. Du kan klikke på kartet for å få et større utsnitt.

Jettegryta ved Myrertjern

Finn jettegryta

Ta brua over E6 ved Åsland. Deretter følger du veien langs med Myrertjern til Sandbakken-krysset. Følg så ruta mot Sandbakken, og bare 20 meter opp i første bakken finner man tråkket til høyre som fører inn til jettegryta som er avbildet. Jettegryta er ca. 70-80 cm i diameter og nesten 2,5 m dyp. Perfekt form!

Her kan det gjøres et valg, enten å gå tilbake til Sandbakkenløypa og følge den først til høyre hvor anleggsvei fra Åsland pukkverk møter stien/veien, videre slakt oppover til løypa svinger til venstre. I denne svingen er det laget ny sti inn i skogen som fører til toppen av Teigenåsen. Et lite stykke før toppen er det flere store steiner hvor Nåløyet ligger og det er mulig for de yngre å åle seg gjennom. Det er mange koller på åsen som har omtrent samme høyde, så sjekk at dere er på toppen med bolt og gul merking. Alternativt kan man gå skogen rett opp fra jettegryta. Fint sted å prøve seg på kompasskurs.

Fra toppunktet rakler man sørover over flere småkoller og ned til blåmerket sti til dyregravene ved veien. Det er to lett synlige dyregraver på hver side av veien i dette løypekrysset. I flere artikler jeg har lest står det skrevet at det skal være tre graver. Kanskje finner du den tredje?

Assurfossen

Taraldrudåsen

Ruta opp til toppen av Taraldrudåsen følger terrenget og gir en fin opplevelse. I tillegg til å konsentrere seg om hvor en setter føttene er det mange detaljer å legge merke til. Avhengig av årstid vil det skifte mye i forhold til farger, blomster, bær m.m. På bildet til høyre sees en av utfordringene på vei opp. Litt før hovedtoppen nås et fint utkikkspunkt hvor Østmarka sees mellom trærne. Få av åsene har spektakulære utsyn, men man setter pris på de gløtter som er spesielt når du har blitt kjent med hvilke topper du har rundt deg.

Alternative ruter på Taraldrudåsen:

Taraldrudåsen har en rekke stier, men den mest naturlige ruta å velge vil nok være å gå Assurdalen ned til Assuren for så å gå retning Europaveien mot Bro 3. Øverst på høyden før man igjen begynner å gå ned mot motorveien starter blåmerket sti nordover på Taraldrudåsen. Denne stien følger hele åsryggen, men vær oppmerksom på at ca. halvveis fører den blåmerkede stien ned til dyregravene. Der hvor stien går ned fortsetter umerket sti som følger resten av åsryggen, over toppunktet og ned til Bro1. Med utgangspunkt fra krysset Bjørndal Sør er dette en flott tur og også en meget god joggerunde. På søndager treffer man til stadighet joggegrupper fra Bjørndal over åsen her.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.