Arkiv

Admin

Hva gjør vi i 2017 og fremover med sommerfestivalen?

Vi inviterer alle Bjørndals lag, grupper, organisasjoner og lokale ildsjeler til et planleggingsmøte 13. mars kl. 19:00 – 21:00 på Bjørndal grendehus i Meklenborgåsen 114.

Som mange av dere sikkert vet, så er dette siste året med Oslo Sør-satsingen. Vi vet pr. dags dato ikke hvor mye støtte som bevilges til årets Sommerfestival, men vi forventer en redusering og vi vet også at støtten kan utebli helt i 2018. Vi vet for øvrig at vi kun får støtte til et dagarrangement i 2017, hvilket innebærer at vi ikke kan finansiere eller stå som arrangør for et kveldsarrangement…

Uansett hva som skjer, så vil vi i Frivilligsentralen ha muligheten for å koordinere festivalen i både planleggings- og gjennomføringsfasen, men da er vi avhengig av at Bjørndals lag, organisasjoner, grupper og andre ildsjeler har lyst til å skape en samfunnsfest sammen med oss.

Frem til i dag, så har vi forsøkt å gi dere et honorar for oppdrag som frakt, montering og demontering av utstyr, rydding av søppel, leker, underholdning og servering. Dette er nok en modell som ikke kan videreføres ettersom støtten reduseres og/eller uteblir… Takket være støtte fra Sparebankstiftelsen, så har vi imidlertid kjøpt inn en del utstyr som kan brukes til å skape en morsom festival (hoppeslott, sukkerspinnmaskin og m.m.).

Tenker at tiden er kommet hvor vi må sjekke tempen på motivasjonen og kartlegge hvilken innsats vi alle kan bidra med. 

Ansiktsmaling

Ansiktsmaling pleier å være et fast innslag
(foto: Sven Brun)

For at dette skal bli et konstruktivt møte, ber vi om at alle tar opp følgende spørsmål med eget styre og egne grupper i forkant:

  • Fungerer festivalen som en markedsføringsarena for din organisasjon? (Ved å ha informasjonsstand, ved å opptre eller arrangere en aktivitet)
  • Tjener dere penger på aktivitetsboder eller salgsboder under festivalen? (Ta gjerne med konkrete tall på møtet)
  • Har dere utgifter i forbindelse med festivalen? (Ta gjerne med konkrete tall på møtet)
  • Hvor mange fra din organisasjon kan hjelpe til med frakt, montering og demontering av utstyr som telt, bord, stoler, hoppeslott osv.?
  • Hva kan dere tenke dere å bidra med under festivalen? (Underholdning, salgsboder, aktiviteter osv.)
  • Hvordan skal vi klare å gjennomføre en festival med lite støtte fra Bydelens finansieringskilder? (Har pr. dags dato leid inn lydanlegg, lydtekniker, klovn, skoleklasser som arrangerer leker osv.)
  • Bør vi legge festivalen til andre store arrangementer? (f.eks loppemarked, BIF-cup, Bjørndalspretten…?)
  • Etter kritikk fra Bydelen i 2016, så kan Frivilligsentralen kun stå ansvarlig for et dagarrangement mellom kl. 12-18. Skal vi begrense festivalen til det eller vil noen i tillegg ta ansvar for et kveldsarrangement?
  • Festivalhelgen har alltid vært i uke 23. I år ville dette blitt 10. juni. Vi vet at dette vil være under Ramadan. Bør vi flytte festivalen?

Ber alle om å melde i fra hvem som kommer innen 6. mars!

Mvh Nina Tveit
Daglig leder
Bjørndal Frivilligsentral
www.bjorndal.frivilligsentral.no
Tlf: 482 53 447

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.