Arkiv

Admin

Teigenåsen og Taraldrudåsen

2+3 Teigenåsen og Taraldrudåsen

Myrertjern er det første tjernet i Assurdalen fra nord. Et stille og fredelig tjern som virkelig er truet fra nord enten det har vært snakk om skytebane, bebyggelse Gjersrud/Stensrud eller Follobanen.

Teigenåsen og Taraldrudåsen anbefales som en tur. Turen inneholder flott jettegryte, to sentrale dyregraver, spennende skogsterreng, flotte åser, krypehulen Nåløyet og ikke minst en strålende klyvetur opp til toppen av Taraldrudåsen. Et par av passasjene opp mot toppen er på høyde med noen fine fjellpartier hvor man må passe litt på hvor man går.

Etter å ha gått ned trillestien til løypekrysset Bjørndal Sør, tar man over Bro1 over europaveien og følger veien langs med Myrertjern til Sandbakken-krysset. Følg så ruta mot Sandbakken, og bare 20 meter opp i første bakken finner man tråkket til høyre som fører inn til jettegryta som er avbildet. Jettegryta er ca. 70-80 cm i diameter og nesten 2,5 m dyp. Perfekt form!

Her kan det gjøres et valg, enten å gå tilbake til Sandbakkenløypa og følge den først til høyre hvor anleggsvei fra Åsland pukkverk møter stien/veien, videre slakt oppover til løypa svinger til venstre. I denne svingen er det laget ny sti inn i skogen som fører til toppen av Teigenåsen. Et lite stykke før toppen er det flere store steiner hvor Nåløyet ligger og det er mulig for de yngre å åle seg gjennom. Det er mange topper på åsen som har omtrent samme høyde, så sjekk at dere er på toppen med bolt og gul merking. Alternativt kan man gå skogen rett opp fra jettegryta. Fint sted å prøve seg på kompasskurs.

Fra toppunktet rakler man sørover over flere småkoller og ned til blåmerket sti til dyregravene ved veien. Det er to lett synlige dyregraver på hver side av veien i dette løypekrysset. I flere artikler jeg har lest står det skrevet at det skal være tre graver. Kanskje finner du den tredje?

Midt mellom løypekrysset til Sandbakken og dyregravene begynner «klatreturen» til Taraldrudåsen. Noen meter før dette fjellet er det ny spennende rute opp til toppen. Ønsker man en «tryggere» rute er det best å følge blåmerket sti opp fra dyregraven lenger sør. På det høyeste punktet går det umerket sti tilbake til Bro1 ved Europaveien. Sjekk at det er riktig knaus da det finne flere som ligner.

Ruta opp til toppen av Taraldrudåsen følger terrenget og gir en fin opplevelse. I tillegg til å konsentrere seg om hvor en setter føttene er det mange detaljer å legge merke til. Avhengig av årstid vil det skifte mye i forhold til farger, blomster, bær m.m. På bildet til høyre sees en av utfordringene på vei opp. Litt før hovedtoppen nås et fint utkikkspunkt hvor Østmarka sees mellom trærne. Få av åsene har spektakulære utsyn, men man setter pris på de gløtter som er spesielt når du har blitt kjent med hvilke topper du har rundt deg.

nåløyet

Alternative ruter på Taraldrudåsen: Taraldrudåsen har en rekke stier, men den mest naturlige ruta å velge vil nok være å gå Assurdalen ned til Assuren for så å gå retning Europaveien mot Bro 3. Øverst på høyden før man igjen begynner å gå ned mot motorveien starter blåmerket sti nordover på Taraldrudåsen. Denne stien følger hele åsryggen, men vær oppmerksom på at ca. halvveis fører den blåmerkede stien ned til dyregravene. Der hvor stien går ned fortsetter umerket sti som følger resten av åsryggen, over toppunktet og ned til Bro1. Med utgangspunkt fra krysset Bjørndal Sør er dette en flott tur og også en meget god joggerunde. På søndager treffer man til stadighet joggegrupper fra Bjørndal over åsen her. Denne runden er ….. km lang. Kort runde blir det ved å ta opp ved dyregravene for så å svinge nordover når man er på høyden. Tur retur Bjørndal Sør-krysset blir dette …. km.

Lenger vest på åsen går også sti som fører til Bro2 som fører over til gården Taraldrud. Når det er barfrost kan dette være en flott tur gjennom et flott kulturlandskap med mange rydningsrøyser i skogen nordvest for jordet. Her er det ikke merket, så da er det bare å bruke kart og kompass for å finne tilbake til veien mellom Sofiemyr og Bjørndal. Det er kanskje disse turene som er mest spennende. Storfugl, rådyr, elg og annet er rundt deg hele tiden selv om de ikke er så lett å se.

Selv på grå desemberdager uten snø er det mye liv og fine kontraster i naturen. Bjørndal er et naturlig utgangspunkt for turer i Sørmarka og med gode snøforhold er det flotte forhold for skigåing. Når snøen lar vente på seg og det enkelte steder er isete, kan det ofte være fint å gå i friterreng.